ساب دامین چیست؟

ساب دامین چیست؟

ساب دامین

دامنه همان آدرس URl است که برای وارد شدن به یک سایت از آن استفاده میکنیم. دامنه آدرس اینترنتی است که شامل نام سایت و پسوند دامنه می باشد که باید در مرورگر خود وارد کنید تا به سایت موردنظر هدایت شده و به محتویات آن دسترسی پیدا کنید. به‌ عنوان‌ مثال، در آدرس upserver.net قسمت upserver نام سایت و قسمت .net پسوند دامنه آن است.

ساب دامین پیشوندی است که قبل از نام دامنه قرار می‌ گیرد و با یک نقطه از نام دامنه اصلی جدا می‌ شود. در واقع اگر بخواهیم بخش‌ های کاملاً مجزایی با محتوایی متفاوت در سایت خودمان ایجاد کنیم، باید برای هر بخش یک ساب دامین ایجاد کنیم. بعد از ایجاد ساب دامین، آدرس آن بخش مجزا می‌ تواند به‌ صورت blog.upserver.net باشد. 

(برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله نحوه ایجاد ساب دامین در سی پنل را مطالعه کنید.)

 

چه زمانی از ساب دامین استفاده میکنیم؟

  •  بخش پشتیبانی و مستندات

اگر کسب‌وکارتان  نیاز به توضیحات زیادی درباره پشتیبانی دارد و همینطور، لازم است برخی مستندات و آموزش‌های فنی را در سایت‌تان قرار دهید، بهتر است به فکر ایجاد زیردامنه باشید.

  • بخش مستقل برای وبلاگ

بعضی شرکت‌ها ترجیح می‌دهند بخش مستقلی از سایت‌شان را به وبلاگ و انتشار مقاله‌های مختلف اختصاص دهند. این اتفاق معمولاً زمانی می‌افتد که وبلاگ از نظر ساختاری فرق زیادی با سایت اصلی دارد؛ یا اینکه برای مدیریت وبلاگ نیاز به ابزارها و پلاگین‌های خاصی است. در این مواقع با یک طراحی مستقل، یک وبلاگ در ساب دامنه ایجاد می‌شود.

  • بخش مجزا در پرتال برای کاربران

اگر در سایت‌تان یک ابزار خاص ارائه می‌کنید که کاربران برای استفاده از آن باید ثبت‌نام کرده و با پرداخت هزینه دسترسی دریافت کنند، بهتر است یک ساب دامین برای پنل کاربران داشته باشید. این ساب دامین، همان ابزار شما است و میتواند طراحی مستقلی از سایت‌تان داشته باشد.

  • طراحی دوباره سایت

وقتی که می‌خواهید تغییراتی در سایت ایجاد کنید (اصطلاحاً سایت‌تان را ریدیزاین کنید)، با ایجاد یک ساب دامین می‌توانید تغییرات را به‌صورت زنده مشاهده کنید. اینطوری دیگر نیازی به خرید هاست جدید و بالا آوردن سایت روی آن ندارید. بعد از اینکه طراحی تمام شد و تست‌های لازم را انجام دادید، می‌توانید سایت را از روی زیردامنه، به دامنه اصلی انتقال دهید.

  • فروشگاه اینترنتی به سایت

گاهی اوقات هم که ما یک سایت داریم و می‌خواهیم یک فروشگاه اینترنتی را به آن اضافه کنیم. قالب این فروشگاه اینترنتی زمین تا آسمان با قالب سایت فرق می‌کند و از طرفی، مقررات سختگیرانه‌تری برای امنیت نیاز دارد؛ در این شرایط هم بهتر است که از یک ساب دامنه برای ارتقاء سایت و افزودن بخش فروشگاه اینترنتی استفاده کنیم.معروف ترین ساب دامین ها

تفاوت ساب دامین و ساب فولدر چیست؟

ساب فولدر یا زیر شاخه، بخشی از سایت است که به صورت یک پوشه در زیر شاخه اصلی دامنه ایجاد می‌شود. ساب فولدر جزو دامنه اصلی محسوب می‌شود و بعد از پسوند دامنه می‌آید. مثلاً در آدرس https://www.upserver.org/Blog/ وبلاگ در یک ساب فولدر قرار گرفته، نه ساب دامین.توجه کنید که شما می‌توانید ساب دامین را روی یک سرور یا هاست جدا ایجاد کنید، اما ساب فولدر فقط روی همان هاستی که دامنه اصلی قرار دارد اجرا می‌شود.(مقاله دامنه سطح بالا TLD چیست؟ را مطالعه کنید.)

 

ساب دامین بر سئو تاثیر دارد یا ساب فولدر؟

به گفته گوگل‌، ساب دامین‌ها و ساب فولدرها از نظر Google Bot برابر هستند. دامنه upserver.net را در نظر بگیرید. ساب فولدر upserver.net/blog و ساب دامین blog.upserver.net را به خاطر داشته باشید. هردو شانس برابری در رتبه‌بندی نتایج جستجوی گوگل دارند.دامنه اصلی upserver.net/blog و ساب دامین blog.upserver.net مجموعه کلمات کلیدی خاص خود را ایجاد می‌کنند. کلمات کلیدی مرتبط به مخاطبان شما کمک می‌کند سایت شما را در یک جستجو پیدا کنند. یک نکته مهم در خصوص ساب دامین وجود دارد ساب دامین با دامنه اصلی متفاوت است به این معنا که کلمات کلیدی یک ساب دامین جدا از دامنه اصلی است و کاملا به صورت جدا دسته بندی می‌شود.

معروف ترین ساب دامین ها 

  • ویکی‌پدیا

سایت Wikipedia  این سایت یک زیر دامنه با عنوان https://en.wikipedia.org برای سایت‌هایی با زبان انگلیسی و ساب دامنه‌ای با عنوانhttps://fa.wikipedia.org/ برای فارسی زبان دارد.

  • یاهو و جیمیل

برای سرویس‌ های ایمیل می‌توانید ساب دامنه‌ی متفاوتی با عنوان mail.yourdoamin.com در نظر بگیرید که ساب‌دامین‌های یاهو و جی‌میل با  mail.yahoo.com و  mail.google.com از مهم‌ترین آن‌ها هستند.

  • هاب‌اسپات

از معروف ترین انواع ساب‌دامنه‌ها می‌توان به blog اشاره کرد. در صورتی که سایت شرکتی و یا فروشگاه آنلاین دارید با راه‌اندازی قسمت بلاگ سایت خود تحت عنوان با عنوان blog.yourdomain.com می‌توانید سایت فروشگاهی و بلاگ خود را تفکیک نموده و نتایج بهتری را به دست آورید.

  • گوگل و پلی‌استور

موتور جستجوی گوگل برای ارائه خدمات مختلف خود از ساب‌دامنه‌های متفاوتی استفاده می‌کند. به عنوان مثال برای جستجو در گوگل پلی به زیردامنه https://play.google.com/ مراجعه می‌کنید و یا برای بهره‌مند شدن از مزایای سئو ساب‌دامنه https://developers.google.com/ را ارائه داده است.

تفاوت ساب دامین و ساب فولدر چیست؟

  • دانشگاهی

به عنوان مثال، وب‌سایت یک دانشگاه (به عنوان مثال University.edu) ممکن است برای هر یک از دانشکده‌های خود یک زیر دامنه داشته باشد.

  • بخش فروشگاهی وب‌سایت‌های شرکتی

همچنین یک وب‌سایت شرکتی ممکن است تعدادی از زیر دامنه‌های اختصاص یافته به هر بخش خود داشته باشد. sales.companyname.com، marketing.companyname.com، و support.companyname.com.

  •  رایانه‌های فردی

یکی دیگر از کاربردهای محبوب زیر دامنه‌ها، شناسایی رایانه‌های فردی با آدرس IP خاص خود است. به عنوان مثال، یک شرکت می‌تواند دو سرور جداگانه به نام sales.companyname.com و marketing.companyname.com داشته باشد که هر یک حاوی اطلاعات مربوط به بخش خاص شرکت مورد نظر خود است.

 

نحوه ساخت ساب دامین

ابتدا وارد محیط مدیریت هاست سی پنل شوید و از منو یا بخش (Domains) گزینه (Subdomains) را انتخاب کنید.نام ساب دامین مورد نظر را تایپ و دکمه (Create)را کلیک کنید.